Van egy-két dolog, ami számomra érthetetlen az Ulises modell kapcsán, pedig még csak az elején járunk az építésének. Rögtön az első, amint már korábban is írtam, a hajógerinc. Miért kellett három részre felszabdalni, a hajó hossza nem indokolja, a készlet doboza is olyan hatalmas, hogy majdnem a teljes hajógerinc elférne benne, nemhogy két fél gerinc. Szerintem építési és gyártási szempontokból, valamint a kész modell masszivitását tekintve is sokkal praktikusabb lenne, ha csak két részből állna. Utólag belegondolva ugyanez igaz a három részből álló, fedélzet alatti, hosszanti bordamerevítőkre is. Első értetlenségemben arra gondoltam, hogy lehet, hogy az Occre-nak olyan lézervágója van, ami nem tud nagyobb lemezeket vágni, ez azért elég siralmas lenne egy ilyen gyártó esetén. De ez a hipotézisem időközben megdőlt, mikor is megérkezett és kibontottam az Occre Esmeralda szkúner modelljét. hatalmas, 60cm hosszú lézervágott rétegeltlemezek köszöntek rám.
A másik érthetetlen dolog, amivel szembesültem, az a palánklécek 40cm-es hossza, amiről már szintén említést tettem egy korábbi bejegyzésben. Csak pár cm híja, hogy két palánkléc pont nem ér végig a hajótörzsön. Az orrtól induló palánklécnél kb. 1 cm hiányzik, a tattól indulónál meg 2-3 cm, hogy a lécek elérjék a középső 6-os bordát, és ott szépen találkozzanak. Az orrtól indulót muszáj volt levágni az 5-ös, a tattól indulót meg a 7-es bordánál és középre beiktatni egy 2 bordatávolságú palánkléc darabot. Miért nem lehetett a palánkléceket 5-10 cm-rel hosszabbra gyártani, a doboz méret természetesen ebben az esetben sem lehetett az ok. Itt is arra gondoltam, hogy szabványosan minden készletükhöz 40 cm-es palánkokat gyártanak, vagy rendelnek konténer számra Kínából. Azonban az Esmeralda kicsomagolása ebben az esetben is megcáfolta ezen feltevésemet, mivel gyönyörű 60 cm hosszú palánklécek kandikáltak ki, alig férnek be az Esmeralda kisebb dobozába.
Ezek után már végképp nem értem, ezeket a gerinc, hosszanti merevítő és palánk hosszakat. Közben az is eszembe jutott, és lehet, hogy nem is teljesen alaptalan feltevés, hogy könnyen megeshet, hogy eredetileg a tervezéskor, és a prototípus gyártáskor 3 bordatávolságnyival rövidebb hajót terveztek, csak vagy nem fértek bele a törzsbe kényelmesen az akku, a motor és az elektronikák, vagy esetleg a próba menetkor stabilitási problémák jelentkeztek, vagy talán a kis hajóméret és a nehéz akku miatt túl nagy volt a merülés stb. És egyszerűen úgy orvosolták a problémákat, hogy középen 3 bordatávolsággal megtoldották a hajót; a gerincet és a hosszanti merevítőket már nem akarták emiatt újra tervezni, csak a fedélzetet kellett egy kicsit átszabni. Ahogy vizsgálgattam, ha a középső gerincdarabot kivennénk a bordákkal együtt a felső merevítők is pont találkoznának az 5. bordánál, és a palánkhosszak is tökéletesek lennének átfedéssel együtt.
Az Ulises nem egy létező, történelmi hajó modellje, hanem csak egy fiktív modell, melyet a 60-as évek tugboatjai inspiráltak, ezáltal a feltevésem, hogy egyszerűen megtoldották a modellt, a történelmi hitelesség szempontjából sem problematikus. Most így végig nézve a modellen, az Ulises a normál tugboatokhoz képest feltűnően hosszúkás és karcsú.
Egyébként ez a hajónagyobbítási megoldás, miszerint középen kettévágják a hajót és egyszerűen betoldanak egy részt, a valós életben is létező eljárás. Például a Silver Spirit óceánjárót nagyobbították meg így 2018-ban. A hossza ezáltal 195,8 m-ről 210,7 m-re, a vízkiszorítása 36 009 t-ról 39 519 t-ra növekedett.