Gjøa 7-8. lépés – szögtelenítés és palánkcsiszolás

2021. május 11. 20:23 - Roald Amundsen

20210430_181811-a.jpgA 7. lépés a gyári útmutató szerint így szól:
„Vágja le a palánkléceket a fedélzet hosszáig. A hajófartól kezdve ragassza és szögelje fel a 22. számú mellvédeket. Vágja le őket az orrtőkénél. Ragassza és szögelje fel a 23-as farmellvédet a tatnál. Majd az összes alkatrészt csiszolással dolgozza össze”

Miniplex körfűrésszel nagyjából levágtam a túlnyúló palánkléceket a tattükörnél, majd kis lapos reszelővel és csiszolóvászonnal egy síkba hoztam a fartükörrel. Azért egy darabig elcsiszolgattam, pedig ez még nyomába se ér a nagy palánkcsiszolásnak. A következő fázis a mellvédek felhelyezése lenne, de ez sem tűnik számomra logikus lépésnek. Mivel a mellvédek csak egy kis felületen fekszenek fel a törzsre, így félek, hogy a nagy oldalpalánk csiszolásban – mely a következő 8. lépés első munkafázisa lenne – a munka hevében megsérülnek a felragasztott mellvédek, így úgy döntöttem, hogy gyári útmutató ide, gyári útmutató oda, bíz én ezt a két munkafázist megcserélem. Mikor Sánta barátomnak meséltem, hogy mi lenne a következő munkafázis ő is elszörnyedt, és maximálisan egyetértett a felcseréléssel. Szóval akkor lássuk a 8. lépést, mely így hangzik a gyári útmutató szerint:

20210509_135006-a.jpg„Vegye ki a szögeket a hajótestből, és csiszolja össze az palánkdeszkacsíkokat és mellvédeket, hogy egységes felületet alkossanak. Finom ecsettel tegyen egy-egy csepp vizet a kihúzott szögek lyukaiba, hogy a fa megduzzadjon és eltüntesse a lyukakat. Palánkozza be a hajó fartükrét a 24-es borító lécekkel, majd vágja le és reszelje le a felesleget. Borítsa be az oldalsó és a hátsó mellvédeket a 25-ös borítólécekkel. Vágjon le négy darab 26-os csíkot, ragassza össze őket és vágja le ívessé. Ragassza fel az így kapott ívet a hátsó mellvédre, majd készítsen egy lyukat a kormányrúd részére”

Ez a megcserélés már csak azért is jó, mert így hozzájutok a felhasznált szögekhez, lesz mivel felszögelni a mellvédeket. Jó ideig eltartott, míg a temérdek szöget kihúztam a törzsből, a többség könnyen kijött, de volt néhány, mellyel megküzdöttem, két szög fejét is sikerült úgy letörnöm, hogy nem is bírtam utána már kihúzni a beszakadt részeket, azok bent maradnak. Jó pár szög elpattant, elrepült a kihúzáskor. Sánta barátom a néhány alkalom óta fennálló törékeny fegyvernyugvás durva megsértésének értékelte lövöldözéseimet, próbáltam győzködni, hogy ez nem a totalitárius diktatúrája ellen irányul, a Gjøa egy békés, demokratikus sarkkutató hajó… látszólag.

20210511_185528-a.jpgMiután megszabadítottam Gjøa-t a szögeitől, jöhetett a nagy palánkcsiszolás. Mivel a Gjøa palánkjait kemény fából faragták, volt mit csiszolni, jó pár órát smirgliztem különböző durvaságú csiszolóvásznakkal, miközben az újonnan szerzett 3D nyomtatónkat is teszteltük. Ügyes szerkezet, szerintem még sokat fogunk vele játszadozni, de azon is van még mit tanulni, gyakorolni (ld. Sánta barátom bejegyzését a témában). A nap végére, több órás csiszolás után szépen formálódott a törzs, a csiszolás sokat javított a gyatra palánkozásomon, de azért a nagyon durva hibákat nem tudja eltüntetni. Még van mit csiszolni rajta, de az már egy másik alkalom lesz.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hajogyartoutca.blog.hu/api/trackback/id/tr816552546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sánta Kalóz 2021.05.14. 14:42:49

Még mindig nem döntöttem el, hogy maradjon-e a fegyverszünet. Nehéz. Nagyon nehéz.

Roald Amundsen 2021.05.14. 17:46:47

@Sánta Kalóz: Gondolod miért rendeltem a romboló makettet :)

Sánta Kalóz 2021.05.19. 15:29:50

Az lesz a vége, hogy Római Fővezérünk is le fog rohanni!
süti beállítások módosítása