A Ulises-ek hajótörzsének palánkozása már eddig is jó pár hajóépítő tábort, alkalmat és munkaórát felemésztett, és még nem értünk a végére. Sánta barátom párszor kifejtette azon nézetét, hogy egy palánkléc felhelyezése átlagosan egy munkaóra. Amit kicsit sokaltam, de a méretre vágással, trimmeléssel, csiszolással, áztatással, hajlítással, száradással, ragasztással és felszögeléssel, majd a ragasztó száradásával együtt könnyen lehet, hogy igaza van.
Rögtön az első palánklécek odapróbálásakor értetlenül konstatáltam, hogy pár cm híján két palánkléccel pont nem lehet végig érni a hajótörzsön. Az orrtól kb. 1 cm híja, hogy a léc elérje a középső 6-os bordát, míg a fartól kb. 2-3 cm hiányzik ugyanezen bordához. Ez módfelett feldühített, miért nem lehetett ezeket a nyamvadt palánkléceket 2-3, ad absurdum 5 cm-rel hosszabbra gyártani. Ez ugyanolyan érthetetlen dolog számomra, mint hogy miért kellett a hajógerincet három részből összerakni. Szóval szomorúan vettem tudomásul, hogy egy palánksorhoz 3 palánkléc szükséges, szerintem bosszantó pazarlás. Még szerencse, hogy első ránézésre bőséges palánkléc mennyiséget adtak a készlethez, ha meg mégsem, akkor legfeljebb ellopok néhányat Sánta barátom kötegéből, bár ő már előrébb jár a palánkozással, szóval igyekeznem kell.
Az első palánksornál az orrtól induló palánklécet levágtam a 5. bordánál, a tattól indulót meg a 7.-nél, és a kettő közé meg betettem egy 2 bordaköz hosszú palánklécet. A következő palánksornál, az átfedések miatt, az orrtól induló lécet egy bordával hamarabb, a 4. míg a tattól induló lécet meg egy bordával hátrébb a 8. bordánál vágtam le, és a kettő közé betettem egy 4 bodra hosszú palánklécet. Ezt a páratlan sorban 5. és 7. míg a páros sorokban 4. és 8. bordánál történő palánk toldás szisztémát folytattam egészen a 10. palánksorig, amit követően már végre két palánklécből is kijött a törzs hossza. Onnantól fogva a páratlan soroknál elhagytam a 2 bordaköznyi középső palánkot, az orrtól és a fartól induló lécek összeértek a 6. bordánál. A páros soroknál, az átfedések miatt, meghagytam a 4 bordaköznyi középső palánkos megoldást.
Az első palánksort a leírásnak megfelelően a fedélzet síkjától számítva 3mm-rel lejjebb kezdtem. A hajógerinc elcsavarodását elkerülendő, ahogy tanítják, a két oldalt soronként felváltva palánkoztam. Az első két sornál még teljes palánkokat tettem, nem kezdtem el trimmelni őket. Amikor azonban a harmadik sort akartam feltenni, akkor a tatnál kiderült, hogy a második sort már trimmelni kellett volna, a harmadik sor sehogy sem akart szépen felfeküdni… hmmm… most mit csináljak? Leszedni már nem tudom a második palánksort, jól megszáradt a ragasztó. Odapróbáltam a harmadik sor lécet és megnéztem, hogy hogy kellett volna trimmelni a második sort, ezután ceruzával berajzoltam a vágás vonalát, majd a miniplex kis korongfűrészével trimmeltem a már felszögelt-felragasztott második palánksort.
Ezzel megszegtem azt az íratlan alapszabályt, hogy a modellen nem használunk motoros szerszámot (fűrészt, fúrót stb.) csak kézit, nehogy a motoros szerszám véletlenül megszaladva nagyobb kárt okozzon a modellen. Hogy ez ne történjen meg próbáltam nagyon óvatosan eljárni. A végeredmény meglepően jól sikerült, egy kis csiszolás és jöhetett a harmadik palánksor. Ezt az egész manővert a másik oldalon is el kellett végeznem, sőt férfiasan bevallva a tatnál ugyanígy trimmeltem az ötödik palánksort is, viszont utána a tatnál már nem kellett többet szabni, szépen kijöttek a teljes lécek.
Az orr esetében, hogy ezt elkerüljem, valamint ott ez a módszer nem is nagyon működött volna a hosszabb trimmelési hosszak miatt, ott a harmadik palánksor után felváltva szabott és teljes palánk sorokat helyeztem fel. A negyedik bordától kezdtem a trimmelést. Úgy tettem fel a teljes palánkléceket, hogy a negyedik bordánál egy palánkléc távolságra legyenek egymástól, míg az orrnál összeérjenek. Az így kapott, az orr felé vékonyodó köztes sorokba, pedig befaragtam-csiszoltam egy-egy szabott lécet.