Berlini villamos 9. – az ajtókilincsek

2022. április 16. 13:58 - Roald Amundsen

20220311_161921-a.jpgAz ablaküvegek PC lapjaival együtt megérkeztek a különböző átmérőjű réz drótok is az ajtókilincsekhez. Először úgy terveztem, hogy a kilincsek felhelyezése előtt beüvegezem az ajtókat, de jobban átgondolva a dolgot arra jutottam, hogy az üvegeket a már lelakkozott ajtókba kellene beragasztani, hogy ne a beüvegezett ajtókat kelljen lakkozni. A lakkozást viszont a kilincsek után kellene megejteni, így hamar módosítottam az elképzelésemen és előre vettem a kilincsek ügyét. Bár lehet, hogy a kilincsezett ajtókat meg majd nehéz lesz üvegezni, na mindegy, majd kiderül.

20220311_165923-a.jpgMegnézegettem a rendelt, különböző átmérőjű drótokat, és hamar eldöntöttem, hogy a kilincseknek szerintem a 0,75mm átmérőjű lenne a legjobb. Kis drótdarabokat vágtam, majd lapos fogók segítségével egyenméretű U-alakokra hajlítgattam őket. Összesen nyolc darabot a két-két tolóajtóhoz. Szerintem szebbek, filigránabbak lettek, mint a készlet eredeti bumfordi zamak öntvényei, persze ez szubjektív vélemény. Sok-sok csiszolással valószínűleg az öntvényekből is ki lehetett volna hozni valamit, de ez a megoldás nekem szimpatikusabbnak tűnt.

20220311_173745-a.jpg1mm-es fúróval a megfelelő, kimért pozíciókban kifúrtam a tolóajtókon a kilincsek helyeit. Azért választottam az 1mm-es fúrószárat, mivel így biztos könnyen belemennek majd a kilincsek még festett állapotban is. Fúrás után mindkét oldalon a megfelelő sötétzöld festékkel és fa páccal visszajavítottam a lyukak széleit. Egy két lyuknál lett egy-két apró anyag kiszakadás, de nem vészes, a festék ápol és eltakar. A gyári építési útmutató magasabbra ajánlja elhelyezni a kilincseket, mint ahová én pozicionáltam őket, azonban én inkább a múzeumi példányról készült fényképeket vettem alapul.

20220311_174735-a.jpgVallejo 70950 fekete festékkel lefestettem a kilincseket, majd kellő száradás után elkezdtem beragasztani őket. De milyen ragasztót használjak? A szekrényajtó kilincsek beragasztásánál – melyről már korábban írtam – a Faller 170494 speciális ragasztó nem vált be, nem ragadt a fémhez, akkor végül Robbe 5060 pillanatragasztót használtam, ami jól ragadt fához és fémhez is, de annak meg nem elég vékony a csőre, így gondoltam most megpróbálkozom egy sima makettragasztóval. Italeri csőrös ragasztót találtam otthon a műanyag makettes hagyatékban, gondoltam kipróbálom, bár nagy reményeket nem fűztem hozzá, végül is az műanyag ragasztó. A félelmem beigazolódott, a zománcozott huzalhoz ez sem ragadt, így visszatértem a Robbe pillanatragasztóhoz.

20220402_113748-a.jpgA kilincsek beragasztáshoz kis léc darabot használtam távtartónak. Először az ajtó zöld, külső oldalára ragasztottam fel a kilincseket. Ezen az oldalon fontosabb, hogy szép egyformák legyenek, a másik, belső oldalon valószínűleg nem fog annyira látszani. A ragasztásnál kiderült, hogy a Vallejo 70950 fekete festék sem tapad tökéletesen a zománcozott huzalhoz, így néhány helyen, ragasztás közben lejött a festék a kilincsekről. Ezeket majd javítani kell. Lehet, hogy ez a réz drótból hajlítgatott kilincs megoldás nem is olyan jó ötlet, mint elsőre tűnt, elég sok vele a pepecselés, lehet, hogy maradni kellett volna a zamak öntvényeknél, na most már mindegy.

20220402_121025-a.jpgKellő száradás után nekiálltam felragasztani a kilincseket az ajtók barna, belső oldalaira is. Ez már egy nehezebb manőver volt, az átfolyt ragasztó miatt ezen az oldalon nem nagyon akartak bemenni a kilincsek a lyukakba, kénytelen voltam kis kézi fúróval újból megfúrni a már kifúrt lukakat, jobban mondva kifúrni belőlük az átfolyt ragasztót. A kilincsek betuszakolása közben ezen az oldalon a kilincsekről sokkal inkább levált a fekete festék, miközben vigyázni kellett arra is, hogy a nagy gyömöszölés közben nehogy megsértsem, letörjem a már felragasztott külső oldali kilincseket.

20220402_155747-a.jpgVégül minden kilincs a helyére került. Mi tagadás a kilincsek lyukakba préselése közben némely kilincsen nem sok festék maradt. Hmmm... Na nem baj, majd kijavítom, újra festem és remélem a rákerülő lakkréteg is segít majd, hogy rajta maradjon a festék. Lehet, hogy a hajlítás, festés előtt egy kicsit meg kellett volna csiszolnom a lakkozott huzalokat, hogy lejöjjön a lakkréteg és érdesebb legyen a felület, valamint zsírtalanítani is kellett volna a felületet. Lehet, hogy akkor jobban tapadna a festék, na most már mindegy, késő bánat eb gondolat..

20220410_155037-a.jpgKellő száradás után óvatosan fekete festékkel kijavítottam, újra festettem a kilincseket. Láttam már szebbet is. Na mindegy, most már így marad. Miután megszáradt a festék az ajtókat kilincsestül, mindenestül lelakkoztam a Lord Nelson lakkal. Jöhet az ajtók üvegezése.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hajogyartoutca.blog.hu/api/trackback/id/tr7317809339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása