De miért pont a Gjøa?

2021. március 28. 18:40 - Roald Amundsen

Ennek igazából két oka van. Mint írtam egy jó batárom hülyített be, hogy nekiálljak egy fa hajó makett építésének. Ő is vesz magának egy hajót, meg én is, és párhuzamosan építjük, mindenki a maga kis hajóját. Mivel egyikünk sem épített ezelőtt fa makettet, ezért valami kedvezőbb árfekvésű, de azért komolyabb, kihívást jelentő makettel akartunk kezdeni. A tanulópénzt mindig meg kell fizetni. Így azért leszűkült a kör. Nekiálltunk a 30-40 ezer forintos árkategóriában keresgélni. Megmondom őszintén én hamar döntésre jutottam a Gjøa mellett. Ugyebár pont megfelel a fenti kritériumoknak, de a fő érv nem ez volt.

Mindig is érdekelt a sarkkutatás, az extrém körülmények közötti expedíciók, földrajzi felfedezések stb., elég sok könyvet elolvastam a témában. Roland Huntford: Scott és Amundsen című könyve nagyon megfogott. Lebilincselően izgalmasan, olvasmányosan és részletesen mutatja be Scott és Amundsen életútját, valamint a Déli-sarkért folytatott versenyfutásukat. Olyan izgalmas, mint egy jó krimi, apukám se tudta letenni, pedig őt nem is érdekli a sarkkutatás. Akit kicsit is érdekel a téma, szerintem alapmű, szívből ajánlom.

Egy következő bejegyzésben majd részlétesebben kifejtem a véleményemet a könyvről, valamint Scott és Amundsen versengéséről, de a lényeg, hogy Amundsent egy zseniális sarkkutatónak tartom, bizonyos dolgokban messze megelőzte a saját korát és némely tekintetben példaértékű dolgokat cselekedett. Természetesen ő sem volt tökéletes, mint ahogy egyikünk sem az, voltak hibái, de úgy gondolom a történetírás gyakran méltatlanul rossz fényben tünteti fel. A vezetési módszereit a mai napig tanítják vezetéstudományi előadásokon, vezetési tréningeken. Bizonyos tekintetben Amundsen nekem egy példakép.

img_4052-f.jpgKétszer is volt már szerencsém Osloban megnézni a Fram múzeumot, először 2009-ben, ahol élőben, testközelből láthattam Amundsen két hajóját, a Fram-ot és a Gjøa-t. A képen a Gjøa látható a Fram Múzeum előtt 2009-ben, az első találkozásunkkor. Akkor még nem készült el a Gjøa saját épülete a Fram épülete mellett.

Végre, nemrég, hosszas hercehurca után Amundsen harmadik hajója, a Maud is hazatért, remélem hamarosan helyreállítják, kiállítják és akkor muszáj lesz újra kiruccannom Norvégiába. Mely ország egyébként is nagy szerelmem. Fekvését, természeti szépségeit tekintve számomra Európa legszebb országa. „Norvégia már egészségtelenül gyönyörű”, ahogy egy jó barátom fogalmazott, mikor először fedeztük fel az országot. Bár Izland eléggé ott van a nyomában.

Régóta tervezem Amundsen egyik hajójának a megépítését, bár megvallom őszintén eredetileg a Fram-ot akartam elkészíteni, de most így elsőre a Gjøa lett, majd utána következhet a Fram… és a Maud. Olyan sorrendben építem, ahogy Amundsen hajózott velük az expedícióin.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hajogyartoutca.blog.hu/api/trackback/id/tr10016483104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása