Miután néhány napi terhelés után megszabadítottam Gjøa-t a súlyaitól nekiláttam kis lapos reszelővel és csiszolóvászonnal a bordák felső éleinek a gerinc felső vonalához történő csiszolásához, hogy szépen rá lehessen fektetni a fedélzet lemezt. Ez valóbában még az első lépéshez tartozik, de addig nem akartam nekilátni, míg teljesen meg nem száradt a gerinc és a bordák összeragasztása, valamint pár napig mindenképpen rajta akartam hagyni a súlyokat.
A lézervágásnak köszönhetően, a bordák teteje a legtöbb esetben szépen egyvonalban volt a gerinc felső vonalával, leginkább csak a gerinc ív vonalához kellett picit hozzá igazítani a bordákat felső felületét. A egyedül a 8 számún bordán kellett picit többet csiszolni, mivel az egy kicsit kilógott, valamint a tattükrön, mivel az meg nem merőlegesen áll a gerincre, így természetesen a felső lapja is szöget zár be a gerinc felső vonalával, ezt kicsivel több csiszolással kell eltüntetni. Odapróbáltam a fedélzetet, úgy látom jó lesz.
Akkor nézzük a valódi 2. lépést:
„Rajzoljon a 15-ös számú fedélzet közepére egy hosszanti vonalat, valamint keresztvonalakat, a bordák középvonala mentén. Ragassza fel a fedélzetet és rögzítse a 16-os számú szögekkel. Tűreszelővel reszelje le a bordák szélét, a gerincet és a hajóorrt a palánkozáshoz. Annak érdekében, hogy ne deformálódjanak a bordák ügyeljen arra, hogy ne reszelje a hajótest közepe felé néző széleket. Vegyen egy 18-as számú deszkacsíkot és győződjünk meg róla, hogy simán illeszkedik a bordákhoz.”
A gerincferdülés most már olyan kis mérvű, hogy azt már a fedélzet felszögelésekor szerintem tudom orvosolni, de azért amíg előkészítettem a fedélzetet, visszatettem a súlyokat. Ami most jobban zavar, hogy ferde a tattükör, remélem azt is tudom majd valahogy korrigálni…
Berajzoltam a fedélzetre a gerinc hossztengelyét, majd bejelöltem és berajzoltam a bordák középvonalát is. Odakészítettem a szögbelövőt, egy adag szöget, beragasztóztam a gerinc és a bordák tetejét, majd ráhelyeztem a fedélzetet. A szögbelövővel gyorsan végig szögeltem a fedélzetet a hosszanti tengely mentén, a bordák és gerinc találkozási pontjainál, az enyhe gerinc ferdülést szépen korrigálni lehetett. Majd odaszögeltem a fedélzetet a hajó oldalánál is a bordákhoz, ennél a lépésnél szépen javítani tudtam a tattükör ferdeséget. Igyekeztem minél gyorsabban, még a ragasztó megkötése előtt végrehajtani az összes szögelést.
Ahogy megjósoltam, amikor az első kis bordánál belőttem a szöget, az átment a bordán és bele az ujjamba, persze elkezdett vérezni, de csak nagyon kicsit így nem törődtem vele, gyorsan folytattam a munkát. Egy-két helyen azért összevéreztem a makettet, így már a vértestvéremmé vált.
A biztosabb rögzítés érdekében minden bordánál a középvonal és a hajó oldal között kb. féltávnál is végig szögeltem. A szögbelövő használata jó döntésnek bizonyult, nagyon gyorsan haladtam vele, kalapáccsal sokkal hosszabb ideig tartott volna a teljes fedélzet felszögetése. Nem mindegyik szög ment be teljesen, azokat még utána kalapáccsal beljebb tessékeltem. Úgy tervezem, hogy a fedélzet deszkák felhelyezése előtt még egyszer végig szaladok rajtuk kalapáccsal, hogy a szögfejeket teljesen besüllyesszem. Most hagyom száradni, nem tudom, hogy van-e értelme a szögelés mellett, de azért a biztonság kedvéért minden bordánál körbe is gumiztam a hajót a száradás idejére.