Schnellboot S 130 – 1.5 építési szakasz

2021. május 22. 20:01 - Roald Amundsen

A meghajtóegység beépítése és a tartószerkezet

20210522_113502-a.jpgAz 1. építési szakasz utolsó fázisa a teljes meghajtó egység beillesztése és beragasztása, de mielőtt nekiálltam, úgy döntöttem bemelegítésként befejezem a tartószerkezetet, melynek építése a kétoldalas ragasztó hiányában félbeszakadt. Időközben beszereztem kétoldalas ragasztószalagot, melyre felragasztottam a már korábban levágott filc csíkot, majd a kétoldalas ragasztószalagot a filc csík szélességében végig vágtam. Az így létrejött kétoldalas ragasztószalagos filccsíkot felragasztottam előbb az első, majd a hátsó tartóra. A felragasztás után vágtam méretre. Erre az ideiglenes tartóra teljesen jó lesz.

Eljött a meghajtóegység behelyezésének és beragasztásának az ideje, tovább nem húzhattam, így fogtam a korábbi fázisban már összerakott motortartó bordát a motorokkal és a tengelyekkel, a tengelyekre felhúztam a hernyócsavaros állítógyűrűket, majd az egészet behelyeztem a törzsbe. A tengelyek tönkcsöveit feltöltöttem Robbe teflonzsírral az egyik végükbe bedugtam a lezáró perselyeket, majd rácsúsztattam őket a tengelyekre, végül a másik végüket is lezártam egy-egy persellyel és alátétes anyával. Rögzítettem a hernyócsavaros állítógyűrűket, úgy, hogy a tengelyek még szabadon tudjanak forogni a tönkcsövekben, majd az egész egységet elkezdtem bepozicionálni.

20210522_133059-a.jpgA leírás szűkszavúan, csak annyit mond, hogy „A terv meghatározza azt a távolságot, amellyel a tönkcsöveknek ki kell nyúlniuk a tengely burkolatok hátsó részénél”. Milyen terv? Hátra lapoztam a képes részhez, ott az egyik képen annyi látszik, hogy a középső tönkcsövet hátulról 40mm-re jelöljük meg. Valószínűleg ez lesz az. Na de honnan, a cső végétől, persellyel, vagy persely nélkül, esetleg az anyától, vagy a túlnyúló csavaros tengely végétől? Nagyon nem mindegy, 8mm lehet a különbség. A rossz minőségű fényképből és az abba belerajzolt „méret vonalakból” ez nem látszik. Nem volt mit tenni, ideiglenesen betettem a középső kormánylapátot és felraktam a hajócsavarokat és elkezdtem ide-oda tologatni az egész meghajtórendszert. Ha a tönkcső végétől vettem a 40mm-ert, akkor a hajócsavar nagyon közel került a kormánylapáthoz és félő lenne, hogy a hajócsavart nem lehetne majd leszedni, illetve felrakni a kormánylapáttól. Megnéztem a dobozon lévő fényképeket is és arra jutottam, hogy az tűnik a legszimpatikusabbnak, ha a tengelyvégtől mérem a 40mm-ert, így végül ezt választottam. Addig játszottam a motortartó bordával, amíg a két szélső tengely is azonos távolságra nyúlt ki a törzsből. Még egyszer mindent végigellenőriztem, majd vettem egy nagy levegőt és pillanatragasztóval rögzítettem a motortartó bordát. Behelyeztem az oldalsó tengelybak lemezeket és pillanatragasztóval odaragasztottam a tönkcsövekhez.

20210522_181941-a.jpgÚjra leellenőriztem mindent, majd kikevertem egy 3 kanalas Stabilit Express adagot. Most sokat kell ragasztanom, gondoltam ez a 3 kanalas adag jó lesz. Először a tönkcsöveket ragasztottam be a törzsbe, jó alaposan körbegyömöszölve ragasztóval, hogy mindenhol körbefolyja és vízmenetesen tömítse. Megint szembesültem vele, hogy a Stabilit Express nagyon gyorsan szárad és a relatív folyékony halmazállapotból hamar grízes lesz. Így a harmadik tönkcsőnél, a végén, már nagyon grízesedett és nem lett szép a ragasztás. Nem is folytattam tovább, a maradék grízes ragasztót inkább kidobtam, a motortartó borda és a tengelybak lemezek törzsön belüli rögzítéséhez új adagot kevertem, de most már csak 1 kanalast. Először a tengelybak lemezeket ragasztottam be, majd utána a maradék ragasztót a motortartó borda rögzítésére használtam el. Úgy határoztam mostantól inkább csak 1 kanalas adagokat keverek, ha kell inkább többször. A legvégén pillanatragasztóval beragasztottam a sztirol lapból korábban kivágott tönkcsőtartó lemezeket. Ezzel az 1. építési fázis hivatalosan véget ért.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hajogyartoutca.blog.hu/api/trackback/id/tr316568932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása