Gjøa 8. lépés – a tatmellvéd második palánkozása

2021. december 29. 18:42 - Roald Amundsen

20210724_162821-a.jpgMinek szépítsem, szegény Gjøa az utóbbi hónapokban parkolópályára került. Az elején azért, mert megakadtam a tatmellvéd íves második palánkjának a kivitelezésében, később meg annyira elkapott az Ulises palánkozása, hogy a Gjøa háttérbe szorul.

Ez hivatalosan még mindig a 8. lépés része. Ennek a 8. építési lépésnek sosem lesz vége. Szóval az építési útmutató szerint 4 darab kis maradék sapeli lécből összeragasztottam egy palánkdarabot, melyből kell majd kialakítani a második, íves tatmellvédet. No jó, de milyen legyen az ív, sem a szerelési útmutató, sem a tervrajzok erre vonatkozóan nem adnak semmilyen információt, támpontot. Másfajta ívet mutat a szerelési útmutató a kivágáskor és mást már felragasztva a taton. Megnéztem az eredeti hajó ezen részét, ott egy harmadik típusú ív látható. No most mitévő legyek, valahogy fel kellene rajzolni egy ilyesmi ívet a palánkdarabra, és az alapján kivágni. De mi alapján rajzoljak fel egy ilyen ívet, szabadkézzel tuti nem, valami sablon kellene, méghozzá ellipszis alakú.

20211218_125049-a.jpgRövid töprengés után arra jutottam, hogy nyomtatni kellene papírra egy ellipszist, majd kivágni és átrajzolni. Olyan ellipszis kell, melynek a hosszabb átmérője megegyezik a tatmellvéd hosszával, a rövidebb átmérője, meg… tudja a nyavalya… olyan hümmm… kb. 2-3 cm. De itthon nincs nyomtatóm, azt csak bent tudok a cégnél, na akkor ezt majd hétfőn bent a cégnél. Persze mondanom se kell, hogy ez a hétfőn bent a cégnél, a gyakorlati életben azt jelentette, hogy jó pár hét eltelt, mire végre bent eszembe jutott és kinyomtattam. Több méretű ellipszist nyomtattam, majd meglátom melyik lesz a legszimpatikusabb.

20211229_162350-a.jpgAztán hipp-hopp eltelt néhány hónap, valahogy sosem fűlött rá a fogam az ellipszis kivágására, átrajzolásra, a palánkdarabból a kapott ív kifűrészelésére és természetesen az azt követő csiszolásra. Mindig inkább az Ulises-t palánkoztam, de most végre elhatároztam, hogy ez így nem mehet tovább, szegény Gjøa teljesen árván, elhagyatottan áll. Végül nekiduráltam magam, a papírra nyomtatott ellipszisek közül kiválasztottam egy szimpatikust, kivágtam, átrajzoltam a palánkdarabra, miniplex kis körfűrésszel nagyjából kivágtam az ívet, utána miniplex csiszolóval majd csiszolófával finoman a megfelelő ívre csiszoltam és felragasztottam a tatmellvédre. Szorító alatt hagytam, hogy jól megszáradjon a ragasztó, majd ezt az íves második tatpalánk elemet összecsiszoltam a hajó többi részével. nem is lett olyan rossz. Ezután következett a kormányrúd ovális lyukának a kialakítása. Először kis kézi fúróval fúrtam három lyukat az oválison belül, majd gömbölyű tűreszelővel összenyitottam őket, végül lapos és gömbölyű tűreszelőkkel kialakítottam a végleges ovális formát.

Jeeeee és ezzel az építési útmutató szerinti 47 lépésből a 8. lépés végre véget ért. Jöhet a 9. lépés.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hajogyartoutca.blog.hu/api/trackback/id/tr8516798376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása