Minek szépítsem, szegény Gjøa az utóbbi hónapokban parkolópályára került. Az elején azért, mert megakadtam a tatmellvéd íves második palánkjának a kivitelezésében, később meg annyira elkapott az Ulises palánkozása, hogy a Gjøa háttérbe szorul.
Ez hivatalosan még mindig a 8. lépés része. Ennek a 8. építési lépésnek sosem lesz vége. Szóval az építési útmutató szerint 4 darab kis maradék sapeli lécből összeragasztottam egy palánkdarabot, melyből kell majd kialakítani a második, íves tatmellvédet. No jó, de milyen legyen az ív, sem a szerelési útmutató, sem a tervrajzok erre vonatkozóan nem adnak semmilyen információt, támpontot. Másfajta ívet mutat a szerelési útmutató a kivágáskor és mást már felragasztva a taton. Megnéztem az eredeti hajó ezen részét, ott egy harmadik típusú ív látható. No most mitévő legyek, valahogy fel kellene rajzolni egy ilyesmi ívet a palánkdarabra, és az alapján kivágni. De mi alapján rajzoljak fel egy ilyen ívet, szabadkézzel tuti nem, valami sablon kellene, méghozzá ellipszis alakú.
Rövid töprengés után arra jutottam, hogy nyomtatni kellene papírra egy ellipszist, majd kivágni és átrajzolni. Olyan ellipszis kell, melynek a hosszabb átmérője megegyezik a tatmellvéd hosszával, a rövidebb átmérője, meg… tudja a nyavalya… olyan hümmm… kb. 2-3 cm. De itthon nincs nyomtatóm, azt csak bent tudok a cégnél, na akkor ezt majd hétfőn bent a cégnél. Persze mondanom se kell, hogy ez a hétfőn bent a cégnél, a gyakorlati életben azt jelentette, hogy jó pár hét eltelt, mire végre bent eszembe jutott és kinyomtattam. Több méretű ellipszist nyomtattam, majd meglátom melyik lesz a legszimpatikusabb.
Aztán hipp-hopp eltelt néhány hónap, valahogy sosem fűlött rá a fogam az ellipszis kivágására, átrajzolásra, a palánkdarabból a kapott ív kifűrészelésére és természetesen az azt követő csiszolásra. Mindig inkább az Ulises-t palánkoztam, de most végre elhatároztam, hogy ez így nem mehet tovább, szegény Gjøa teljesen árván, elhagyatottan áll. Végül nekiduráltam magam, a papírra nyomtatott ellipszisek közül kiválasztottam egy szimpatikust, kivágtam, átrajzoltam a palánkdarabra, miniplex kis körfűrésszel nagyjából kivágtam az ívet, utána miniplex csiszolóval majd csiszolófával finoman a megfelelő ívre csiszoltam és felragasztottam a tatmellvédre. Szorító alatt hagytam, hogy jól megszáradjon a ragasztó, majd ezt az íves második tatpalánk elemet összecsiszoltam a hajó többi részével. nem is lett olyan rossz. Ezután következett a kormányrúd ovális lyukának a kialakítása. Először kis kézi fúróval fúrtam három lyukat az oválison belül, majd gömbölyű tűreszelővel összenyitottam őket, végül lapos és gömbölyű tűreszelőkkel kialakítottam a végleges ovális formát.
Jeeeee és ezzel az építési útmutató szerinti 47 lépésből a 8. lépés végre véget ért. Jöhet a 9. lépés.